tisdag 1 april 2008

Min andra och tredje månad (1-2 mån)


När jag var fem veckor började pappa att jobba igen. Mamma var nog lite skraj de första dagarna hon skulle vara själv med mig och typiskt nog drog hon på sig (med min hjälp) en mjölkstockning och blev febrig då, så pappa mjukstartade och jobbade lite hemifrån också.

Mjölkstockningen gav inte med sig och en amningsguru på sjukhuset sa att mamma behövde pausa från amningen ett tag så då blev jag flaskbarn. Gottigott gott! sa jag som ändå sög fel och var allmänt kinkig när jag skulle amma. Sköönt!, sa mamma som blev betydligt mer harmonisk om än lite vemodig vid amningsstoppet. Aj aj aj!, sa pappa som fick ta nattmålet så att mamma slapp vara uppe hela natten eftersom hon pumpade var fjärde timme. Tyvärr hjälpte inte pumpningen något vidare så efter fyra mjölkstockningar och tre penicillinkurer på raken sa en samlad trupp experter att nu fick det vara slutpumpat också.

Under min andra månad kom jag också fram till att det var rätt så skönt att sova hela nätter, så jag gladde mina föräldrar med att sova som en stock mellan elva på kvällen och åtta, nio på morgonen.

Jag log också för första gången när jag var två månader och detta leende tränades sedan flitigt... inte minst i babygymmet som jag fått låna av min kompis Axel. Åhh, vad jag älskade detta gym! Mamma kunde i godan ro surfa runt på familjeliv och titta på "Mein baby" på den tyska tv-kanalen och gråta en skvätt varje gång en bebis föddes. :)

En vecka innan jag fyllde tre månader började jag att sova i egen säng. I början sov jag mellan mamma och pappa och gissa om det var mysigt...tyckte mamma! Själv såg jag till att snurra rundor och sparka pappa i ryggen så mycket att jag till slut fick sova i fred!

Inga kommentarer: